Nieuwe klanten voor je winkel of restaurant krijg je vooral door aan marketing te (blijven) doen. In deze lessen bespreken we verschillende vormen van marketing. We laten per onderdeel stap voor stap zien hoe het werkt en geven tips om het maximale uit je marketing te halen.

08. Website

08. Website

Wist je dat er nog steeds ondernemers zijn die geen website hebben? Mijn dochter heeft voor haar scriptie onderzoek gedaan naar de online aanwezigheid van ruim 300 winkels en wat bleek? Maar liefst 6% van de winkels en restaurants heeft geen website. Dat kan écht niet meer als je in de binnenstad van de toekomst actief wilt zijn.

 

Joomla, Wordpress 28 lessen 3 uren Gemiddeld
09. Zoekmachinemarketing

09. Zoekmachinemarketing

In deze lessen gaan we een 'zoekmachine-expert' van je te maken. Je leert hoe een zoekmachine werkt en wat je zelf kunt doen om de positie van je website in de zoekmachines te verbeteren. Natuurlijk komt zoekmachine adverteren ook aan bod zodat je vandaag nog met je eigen website bovenaan kunt staat in Google.

SEA, SEO 23 lessen 4 uren Gemiddeld
10. Google Mijn Bedrijf

10. Google Mijn Bedrijf

De meeste ondernemers die ik spreek kennen Google Mijn Bedrijf niet eens. En toch staat het op mijn persoonlijke nummer 1 van marketingactiviteiten die je wat mij betreft als eerste goed moet inrichten. In deze lessen laten we je zien hoe je jouw vermelding optimaliseert en zelfs hoe je met Google Mijn Bedrijf een gratis website kunt maken.

Google Mijn Bedrijf 7 lessen 40 minuten Beginner
11. Facebook

11. Facebook

Veel ondernemers gebruiken Facebook te weinig, te veel of halen er niet alles uit wat erin zit. In deze lessen leren we je om je Facebookpagina naar een hoger niveau te krijgen, hoe je kunt adverteren en wat een Facebookpixel is. Aan het eind van de lessen vind je een Facebookkalender waardoor je nooit meer vergeet om iets op Facebook te zetten.

Facebook 20 lessen 6 uren Gemiddeld
12. Instagram

12. Instagram

Met bijna 5 miljoen gebruikers (vooral veel jongeren) is Instagram een social media platform om rekening mee te houden. Jongeren zijn de nieuwe ouderen en Instagram is een uitstekend middel om de klant of gast van de toekomst alvast met jouw bedrijf kennis te laten maken. We leggen je uit hoe je een Instagram bedrijfspagina aanmaakt en waar bijvoorbeeld de hashtags voor dienen.

Instagram 11 lessen 3 uren Beginner
13. Adverteren

13. Adverteren

'Old skool' adverteren werkt nog altijd erg goed. Wel is het van belang om goed te kijken welk marketingkanaal jouw doelgroep gebruikt. Leest je doelgroep geen kranten meer (jongeren) dan is een advertentie in de krant geen optie. In deze les laten we je ook zien hoe je een gratis fotobewerkingsprogramma gebruikt en hoe je zelf een gif banner kunt maken.

9 lessen 2 uren Beginner
14. E-mailmarketing

14. E-mailmarketing

In deze lessen behandelen we Mailchimp en Sendinblue. Als je ervoor kiest om te gaan werken met mailinglijsten zijn dit de twee marktleiders als het gaat om e-mailmarketing. We geven je tips en laten je stap voor stap zien hoe je een succesvolle mailinglijst kunt opbouwen.

16 lessen 0 minuten Beginner
15. Persbericht

15. Persbericht

Een persbericht is vanuit het verleden een erg goed marketinginstrument. Tegenwoordig heeft het een iets andere functie gekregen. In deze lessen laten we je zien hoe je zelf eenvoudig een persbericht kunt schrijven en wat je er daarna mee kunt doen.

Persbericht 24 lessen 50 minuten Gemiddeld
16. Spaarsysteem

16. Spaarsysteem

Een spaarsysteem is een manier om je loyale klanten of gasten te belonen. Daarnaast kun je het ook inzetten om nieuwe klanten aan je te binden. In deze lessen leggen we je alles uit over hoe je je 'eigen' spaarsysteem als marketinginstrument kunt inzetten.

Doddledays 9 lessen 0 minuten Beginner
17. Instore materiaal

17. Instore materiaal

Een door veel ondernemers vergeten marketing-tool: het instore reclame materiaal. Stel dat je op Facebook een aanbieding of actie gedaan hebt, laat dit dan ook op een prominente plek terugkomen in je restaurant of winkel. We laten je er een aantal zien en hopen je hiermee op ideeën te brengen. Je klanten of gasten zullen je dankbaar zijn voor de reminder.

11 lessen 0 minuten Beginner
18. Recensies

18. Recensies

Dankzij goede recensies maak je meteen een goede indruk op nieuwe klanten. Maar hoe laat je nu jouw gasten of klanten recensies invullen, hoe ga je om met negatieve recensies en welke recensie websites zijn er allemaal. In deze les laten we je een flink aantal betaalde en gratis varianten zien.

25 lessen 0 minuten Beginner
19. Narrowcasting

19. Narrowcasting

Adverteren op een scherm bij je collega ondernemer? Denk eens aan narrowcasting. Je kent het wel. In de wachtkamer van de huisarts zie je het vaak. Een uitzending van het weer, nieuws en sport met daartussen informatie. Je kunt dit medium zelf ook inzetten door met 1 of (veel) meer collega-ondernemers een narrowcasting plan te maken. In deze les bespreken we Xibo, een opensource narrowcasting oplossing.

8 lessen 3 uren Gevorderd
20. Webwinkel

20. Webwinkel

Een webwinkel is vaak een verlengstuk van je winkel. In deze lessen bespreken we een webwinkel naast je bestaande winkel als extra verkoopkanaal. We behandelen op dit moment alleen nog Mijnwebwinkel. Wellicht komen daar in de toekomst meerdere e-commerce platforms bij zoals WooCommerce en PrestaShop.

Mijnwebwinkel 13 lessen 6 uren Gemiddeld
21. Marketingfunnel

21. Marketingfunnel

Heel Facebook staat er vol mee: marketingfunnels. In deze lessen leggen we je uit wat een marketingfunnel is en hoe je er 1 maakt voor je winkel of restaurant. Het lijkt best ingewikkeld maar het zijn gewoon logische stappen: als dit > dan dat.

2 lessen 1 uur Gevorderd