Bovenaan staan bij Google met je winkel of horecabedrijf

Om met je winkel of horecabedrijf bovenaan te komen bij Google zul je aan zoekmachine optimalisatie moeten doen. Nu weet ik dat veel ondernemers al genoeg te doen hebben en vaak helemaal geen verstand (willen) hebben van websites en zoekmachine optimalisatie. 

Daarbij komt dat voor veel winkeliers en horecaondernemers het woord zoekmachine optimalisatie alleen maar vragen oproept. En toch valt het best wel mee om marketing voor je website in zoekmachines te doen. Het is eigenlijk net zoiets als marketing in de 'echte' wereld maar dan online.

Ik zal het proberen in Jip-en-Janneke taal uit te leggen met wat eenvoudige vergelijkingen dan wordt het hopelijk een stuk duidelijker. Ik neem Google even als voorbeeld. Om hoger in de zoekmachine te komen kijkt Google naar 3 belangrijke hoofdgroepen:

  • Techniek - Is je website technisch in orde?
  • Tekstrelevantie - Hoe relevant is de tekst voor de zoeker?
  • Populariteit - Hoe populair is jouw website in Google?

Spannender dan dit is het niet (voor nu dan even, we gaan het vooral niet technisch maken).

Techniek

Kan Google jouw website doorzoeken, hoe zit je menu in elkaar, 'help' je Google door beschrijvingen van pagina's zelf in te vullen; hebben je pagina's een titel (Title), en is je webadres (URL) een leesbare tekst met zoekwoorden (Description)? Maar ook kijkt Google naar de laadtijd van je pagina: gebruik je hele grote afbeeldingen (je kunt de foto’s die je met je telefoon maakt vaak niet 1-op-1 gebruiken op je website)? En ziet je site er goed uit op een mobile telefoon? Gebruik je een sitemap? Al dit soort zaken wordt door Google goed naar gekeken.

Tekstrelevantie

Hoe relevant is de tekst voor een zoeker? Gebruik je kopjes (zoals de dikgedrukte (h2 tags) woorden Techniek en Tekstrelevantie hierboven) om de tekst leesbaarder te maken? Hebben de plaatjes ook een naam, maak je bepaalde woorden Bold, staan er ook links naar andere pagina's in jouw tekst en heb je de naam van de pagina verwerkt?

Zelfs de zinsopbouw wordt naar gekeken: Het woord brood is belangrijker in deze zin: "Brood van Bakker Brouwer wordt elke dag voor dag en dauw vers gebakken" dan in deze zin: "Al voor dag en dauw zijn onze bakkers bezig met het bakken van het lekkerste brood voor jou". Dit komt omdat  het woord ‘brood’ in de eerste zin vooraan staat en in de tweede zin bijna achteraan. Zelfs het aantal maal dat een woord in een stuk tekst voorkomt is van belang voor de positie in Google.

Populariteit

Als er nu twee websites dezelfde techniek gebruiken en bijna dezelfde teksten hebben dan kijkt Google nog naar hoe populair de website is. Dat doen ze door te kijken hoeveel links gaan er vanaf andere websites naar die website. Dus hoe populair is die website op internet. Ook kijkt Google hier naar de kwaliteit van de links. Staat er op Nu.nl een link op naar jouw website dan wordt deze zwaarder meegerekend dan als er een link op de website van de fietsenwinkel uit jouw dorp een link naar je website plaatst.

Dit zijn de belangrijkste punten waarom de ene site wel op de eerste pagina staat en waarom de andere website op de tweede pagina of verder staat.

Heb je nu al een tijdje niets aan je website gedaan dan raad ik je aan om onze blog ‘EHBO voor je slecht onderhouden website’ te lezen. Nu je weet waar je naar moet zoeken om jouw website te optimaliseren is er genoeg te vinden op internet of in onze E-Learning omgeving.

Tot slot een praktijkvoorbeeld en hoe je zelf kunt zorgen dat jouw website hoger in Google komt:

Je ziet hieronder een tweetal links in Google. Ik heb hier gezocht op 'Jellycat Cordy Roy Fox'. Zo op het eerste gezicht zie je haast geen verschil, twee bijna dezelfde advertenties en toch zet google de bovenste website op de eerste pagina en de onderste website veel lager.

gras onder je voetencordy roy fox sfinx
Maar hoe kan het nu dat Google eerst de advertentie van Grasonderjevoeten.nl laat zien en pas veel later die van Sfinxspellen.nl, terwijl het om exact hetzelfde knuffeltje gaat? Dat komt oa. doordat het zoekwoord voorkomt in het webadres (URL), de naam van de pagina (Title) en de beschrijving van het product (Description). Hieronder zie je het verschil.

gras onder je voeten google

cordy roy fox sfinx google

Daarbij komen nog een aantal zaken maar dit zijn toch wel belangrijke punten waardoor Google de ene website op de eerste pagina toont (en dus kans op veel meer bezoekers) en de andere website bijvoorbeeld pas op pagina 3. Het voordeel is dat je hier zelf ook controle op kunt uitoefenen. Je komt al een stuk hoger met je website in Google als je alleen al zorgt voor de Title, URL, Description en links naar jouw site op andere websites.

Oja, en even voor de beeldvorming. Een Jellycat Cordy roy Fox ziet er dus zo uit:

jellycat cordy roy fox