coronavirus - winkel - horecabedrijf

Het coronavirus en je winkel of horecabedrijf

Op het moment van schrijven slaat corona flink om zich heen. Restaurants moeten dicht, winkels moeten verplicht sluiten of ondernemers besluiten zelf, vaak vanwege het ontbreken van klanten, de deur te sluiten.

Hoe het verder moet is op dit moment nog onduidelijk maar ik denk dat als corona straks achter de rug is en het normale leven weer op gang komt de consument het winkelen en het uit eten gaan meer dan ooit gaat waarderen.

Nu veel ondernemers al dan niet verplicht minder uren maken is het een uitgelezen kans om de uitstraling van je bedrijf eens flink onder handen te nemen. Dus even niet Netflixen maar volle bak met de toekomst van je bedrijf bezig.

Ik heb een kleine checklist gemaakt van punten waar je even naar zou kunnen kijken:

√ Website
Hoe is het met je website? Kun je nog steeds inloggen? Hoe staat het met de foto's, teksten, openingstijden? Heb je nog iets bij 'Nieuws' geplaatst de laatste tijd? Nu is de tijd om e.e.a. even op te frissen.

√ Social media
Kijk eens kritisch naar je Facebookpagina en Instagram, mocht je dit hebben. Wanneer heb je het laatste bericht geplaatst? Hoe zien je foto's eruit? Wat ik zelf (bijna) altijd doe is een watermerk over de foto's plaatsen. Dit geeft een professionele uitstraling en je ziet het bijna bij alle grote merken terug. Moeilijk? Helemaal niet!

Geef jezelf een cadeautje: verdiep je eens in Canva. Hiermee maak je in een handomdraai professionele social media berichten. Zelfs ik kan ermee werken, dus dan kan jij het zéker.

instagram voorbeeld corona

√ Huisstijl
Hoe is het met je huisstijl? Gebruik je overal je logo? Op aanbiedingskaarten in je winkel of op in je menukaart? En wat dacht je van het lettertype, is dat overal gelijk? Het is al snel een 'rommeltje' als je hier niet op let. Kijk ook hier even naar Canva. Word je blij van.

√ SEO
Ofwel zoekmachine optimalisatie. Voor veel ondernemers een 'ver-van-mijn-bed-show'. Weet je wat, als je nu alleen maar even wilt kijken of je links van je eigen website op andere websites kunt krijgen dan heb je al flinke stappen gemaakt. Dus kijk bij je leveranciers op de site of ze bijvoorbeeld het kopje 'dealers' hebben en of je daar dan met een link vermeld wordt. 

Als je al deze punten even langsloopt staat je bedrijf weer lekker fris op de kaart. Vast en zeker dat je na de corona-crisis het weer een stuk drukker krijgt én zeker weten dat de mensen jouw bedrijf extra gaan waarderen.